WŁAŚCICIEL MIESZKANIA MOŻE WYPOWIEDZIEĆ UMOWĘ NAJMUW uchwale z 7.6.2006 r. Sąd Najwyższy wyjaśnił, że właściciel może wypowiedzieć umowę najmu zawartą przed wejściem w życie ustawy z 2001 r. o ochronie praw lokatorów z przyczyn wskazanych w przepisach tej ustawy.więcej »
MIESZKANIA SPRZEDAJA SIE NA PNIURynek nieruchomości przeżywa prawdziwy boom. Takiej sytuacji nie było nigdy wcześniej. W ubiegłym roku ceny nowych mieszkań wzrosły, w zależności od lokalizacji, od 5 do 30 procent. W najbardziej atrakcyjnych miejscach cena za metr lokalu o podwyższonym standardzie sięga w Warszawie czy Krakowie nawet 20 tys. zł. Normą są oferty po 6 - 12 tys. zł za metr. Mimo wysokich cen szybko znajdują nabywców. Jeśli ktoś teraz zdecyduje się na zakup nowego mieszkania w dużym mieście, to szanse na to, że wprowadzi się do niego jeszcze w tym roku, są znikome.więcej »
OD 2 MARCA ZA WPIS WŁASNOŚCI DO KW TO KOSZT 200 PLNOd 2 marca bieżącego roku po zmianie przepisów i wejściu w życie nowej ustawy o kosztach sądowych ,opłata sadowa za wpis prawa własności do księgi wieczystej, bez względu na wartość nieruchomości, będzie kosztować 200,00 zł. Natomiast opłata sądowa za założenie księgi wieczystej będzie kosztowac 40,00 zł niezależnie od tego, czy będzie ona prowadzona dla mieszkania, działki czy domu. Jeżeli nowy właściciel będzie wpisywany na podstawie darowizny, dziedziczenia lub w wyniku podziału majątku między byłymi małżonkami - opłata będzie wynosić 150,00 zł.Dotychczas za wpis prawa własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego, czyli m.in. spółdzielczych praw do lokalu, opłata sądowa jest uzależniona od wartości nieruchomości lub prawa.Osoby, które nabywają prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego od spółdzielni mieszkaniowej w wyniku przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, ponoszą opłatę sądową za założenie KW i wpisanie ich jako właścicieli w wysokości jednej trzeciej najniższego wynagrodzenia (obecnie 316 zł). Zniżka nie obowiązuje, jeżeli spółdzielcze prawo do lokalu nabywa się, nie od spółdzielni mieszkaniowej, a na rynku wtórnym. Po drugim marca opłaty będą równe we wszystkich przypadkach.
Mniej będzie też kosztować wpisanie hipoteki na rzecz banku, który udzielił kredytu na zakup mieszkania. Od drugiego marca opłata ta będzie stała i również będzie wynosić 200,00zł, niezależnie od wysokości kwoty, jaka ma zostać zabezpieczona.
Niższa będzie też opłata za wykreślenie hipoteki. Tak jak do tej pory będzie ona wynosić połowę kwoty pobranej w celu ustanowienia hipoteki, więc na podstawie nowych przepisów będzie to tylko 100,00 zł.
RĘKOJMIA NA ZAKUP DOMU NA RYNKU WTÓRNYMKupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należnej staranności mógł ją wykryć.(Art. 563 § 1 Kodeksu Cywilnego). więcej »
OD 1.10.2005 MOŻLIWE ZASIEDZNIE NIERUCHOMOŚCI SKARBU PAŃSTWAPrzez długie lata, do 1.10.1990 r., obowiązywał absolutny zakaz nabywania w drodze zasiedzenia własności państwowych gruntów, budynków itp. Zniesiony został przez ustawę z 28.7.1990 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 55, poz. 321), na mocy której skreślony został art. 177 KC. W myśl art. 10 noweli na poczet okresu zasiedzenia zalicza się okres posiadania nieruchomości państwowej sprzed 1.10.1990 r., ale nie więcej niż 1/2 aktualnego okresu zasiedzenia. W praktyce zasadnicze znaczenie miało stanowisko Sądu Najwyższego, zgodnie z którym w świetle tych przepisów tak samo traktuje się nieruchomości państwowe, które 27.5.1990 r., w związku z powstaniem gmin, stały się majątkiem komunalnym.Zgodnie z art. 172 KC, posiadacz nieruchomości niebędący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada ją nieprzerwanie od lat 20, jeżeli jest posiadaczem w dobrej wierze, i po 30 latach, jeżeli uzyskał posiadanie, będąc w złej wierze. O złej wierze mówimy wówczas, gdy osoba zajmując cudzą nieruchomość wie, że nie jest właścicielem, lub też przy zachowaniu należytej staranności mogłaby się o tym dowiedzieć.więcej »
Z UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO NA WŁASNOŚĆ-USTAWAOd dnia 13.10.2005 r.obowiązuje ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz.U. z 2005 r., Nr 175, poz. 1459). Na mocy ustawy użytkownicy wieczyści mogą składać wnioski o przekształcenie swojego prawa w prawo własności do końca 2012 r. Art. 1. 1.Osoby fizyczne będące w dniu wejścia w życie ustawy użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności.Art. 5.Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości następuje nieodpłatnie na rzecz użytkowników wieczystych lub ich następców prawnych: 1) którym oddano nieruchomość w użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r.;2) które uzyskały użytkowanie wieczyste na podstawie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279).więcej »
OPŁATA SKARBOWA OD CZYNNOŚCI URZĘDOWYCHOpłata skarbowa stanowi zryczałtowaną odpłatność za czynności dokonywane przez organy administracji publicznej, w tym organy podatkowe. Opłatą są objęte trzy rodzaje działań:a/-czynności urzędowe, b/-zaświadczeniac/-zezwolenia.Wśród czynności urzędowych - prowadzących do załatwienia indywidualnej sprawy w określonej przez prawo formie - opłacie skarbowej podlegają tylko te czynności, które zostały wymienione w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej i są dokonywane na wniosek lub na podstawie zgłoszenia. W tym zakresie interesują nas tylko dwie czynności – potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego obowiązku w podatku akcyzowym oraz potwierdzenie zarejestrowania podatnika podatku od towarów i usług jako podatnika VAT czynnego lub podatnika VAT zwolnionego. Opłata skarbowa od tych czynności wynosi 152,00 zł. Należy wskazać, że potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE nie podlega opłacie skarbowej. Co do zaświadczeń – opłacie skarbowej podlegają wyłącznie te zaświadczenia, które wydawane są na wniosek zainteresowanego. Wśród zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe najczęściej wydawane są zaświadczenia w sprawie zaległości podatkowych. Podlegają one opłacie w wysokości 15,00 zł. Inne zaświadczenia podlegają opłacie skarbowej w wysokości 11,00 zł. Opłacie w tej samej wysokości podlegają wnioski o potwierdzenie, czy dana czynność podlega podatkowi, czy też nie.
Od poświadczeń zgodności odpisów lub wyciągów zgodności duplikatów, odpisów, wyciągów, wypisów lub kopii, dokonanych przez organy administracji rządowej, samorządowej lub archiwum państwowe, od każdej pełnej lub zaczętej strony stawka opłaty skarbowej wynosi 3 zł. Opłatę skarbową we wskazanej wysokości pobiera się od każdej strony bez względu na format
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej ciąży na osobach fizycznych, osobach prawnych i jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jeżeli wystawiają (sporządzają) dokumenty, składają podania i załączniki do podań albo jeżeli na ich wniosek dokonuje się czynności urzędowych lub wydaje zaświadczenia lub zezwolenia. Natomiast w myśl powołanego przepisu obowiązek zapłaty opłaty skarbowej ciąży solidarnie na osobach lub jednostkach wymienionych w ust. 1, jeżeli składają wspólne podania i załączniki do podań albo jeżeli na ich wspólny wniosek dokonuje się czynności urzędowych lub wydaje zaświadczenia albo zezwolenia. Jeżeli jedną ze stron czynności jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej zwolniona od opłaty skarbowej, obowiązek zapłaty opłaty skarbowej ciąży solidarnie wyłącznie na pozostałych stronach tej czynności (ust. 3 art. 4). Osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej (nie tylko osoby bezrobotne) nie są obciążone daniną publiczną, jaką stanowi opłata skarbowa od czynności dokonywanych przez organy administracji publicznej - wyjaśniło ministerstwo finansów w piśmie z dnia 26 lutego 2003 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską......Podstawa prawnaUstawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.)Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (stan prawny na dzień 1 stycznia 2005 r. tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532)więcej »
TAKSACJA NIERUCHOMOŚCI2 sierpnia weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z 29 czerwca 2005 r. (Dz. U. nr 131, poz. 1092), określające sposób przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości. Jest to już drugie rozporządzenie regulujące tę materię. Pierwsze zostało wydane i weszło w życie w 2001 r., trzy lata po unormowaniu prawnych podstaw taksacji w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Nowe rozporządzenie wydano po zmianie upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 173 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Ppodstawą do ustalenia wysokości podatku od nieruchomości jest zasadniczo powierzchnia gruntów i budynków oraz sposób ich wykorzystania. W przyszłości ma nią być wartość katastralna nieruchomości.
Rozporządzenie określa przede wszystkim zadania organu, który ma prowadzić kataster oraz rzeczoznawców majątkowych, którzy powszechną taksację będą przeprowadzać.
Jednostką taksacyjną objętą wyceną będzie działka gruntu, lub jej część, jeśli ma inne przeznaczenie niż jej pozostała cześć oraz budynek, lokal w budynku wielomieszkaniowym, a także inne urządzenia trwale z gruntem związane.
Wartość katastralna będzie ustalana na podstawie oszacowania nieruchomości reprezentatywnych dla poszczególnych rodzajów nieruchomości, wyodrębnionych ze względu na podobne czynniki wpływające na wartość rynkową.
Czynniki wpływające na wartość katastralną gruntu to przede wszystkim: położenie, przeznaczenie w planie miejscowym, a gdy go nie ma – sposób użytkowania, wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej, stan zagospodarowania, klasa gruntu.
O wartości budynków i lokali zaś będzie decydowało: położenie, rodzaj budynku czy lokalu, sposób użytkowania (np. mieszkalny), wyposażenie i instalacje wewnętrzne oraz stopień zużycia.
Ustalenie wartości katastralnej będzie miało formę decyzji administracyjnej, od której będzie się można odwołać, a potem wnieść skargę do sądu administracyjnego
PRZEKSZTAŁCENIE UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO NA WŁASNOŚĆInstytucja użytkowania wieczystego pozostanie w polskim systemie prawa.Tak ostatecznie postanowił Sejm , po burzliwej debacie,na posiedzeniu 29 lipca 2005 roku, rozpatrując poprawki Senatu wniesione do ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.Ustawa pozwala osobom fizycznym, będącym użytkownikami wieczystymi przed dniem jej wejścia w życie, wystąpić z żądaniem przekształcenia ich prawa w prawo własności. Wnioski w tej sprawie można składać do końca 2012 roku.Przekształcenia obejmują nieruchomości zabudowane na cele mieszkaniowe lub zabudowane garażami, przeznaczone pod taką zabudowę lub nieruchomości rolne. Z wnioskiem o przekształcenie użytkowania wieczystego we własność mogą występować też, choć w ograniczonym zakresie, osoby prawne, w tym spółdzielnie mieszkaniowe. Dotyczy to także właścicieli lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego.
Decyzja o przekształceniu należeć będzie do starostów, jeśli chodzi o nieruchomości skarbu państwa, bądź wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu albo województwa, gdy nieruchomość należy do jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku gdy wniosek spełniać będzie kryteria przewidziane w ustawie, organom tym nie będzie przysługiwało uprawnienie do odmówienia przekształcenia.
Zasadniczo przekształcenie będzie odpłatne. Zasady odpłatności reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami. Podstawę stanowi wartość nieruchomości określona przez rzeczoznawcę majątkowego, pomniejszona o dotychczasowe opłaty za użytkowanie. W grę może wchodzić jeszcze bonifikata, której przyznanie zależy od woli właścicieli nieruchomości określonej w stosownej uchwale. Ustawa rozszerza możliwości przyznawania bonifikat.
Na bezpłatne przekształcenie mogłyby liczyć tylko osoby, którym oddano nieruchomość w użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie na rzecz skarbu państwa przed 5 grudnia 1990 r., a także wywłaszczone na podstawie dekretu o gruntach warszawskich.
Ustawa uchyla dotychczasowe regulacje dotyczące przekształceń użytkowania wieczystego we własność; to jest ustawę z 1997 r., na mocy której można się było starać o przekształcenie na zasadach odpłatności, oraz ustawę z 2001 r., która pozwalała na bezpłatne przekształcenie określonej grupie osób.
Sprzedaż nieruchomości pod wpływem groźby W wyroku z dnia 05.08.2005 r. (sygn. akt II CK 26/05) Sąd Najwyższy wskazał, iż skuteczność uchylenia się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem bezprawnej groźby drugiej strony lub osoby trzeciej zależy od ustalenia momentu, w którym ustała obawa przed spełnieniem gróźb. Zgodnie z art. 88 § 2 k.c. uprawnienie do uchylenia się od skutków tak złożonego oświadczenia wygasa z upływem roku od chwili, kiedy stan obawy ustał.więcej;www.sn.pl/orzecznictwo/index.html
Ważne: Nasz serwis używa plików cookies(zobacz więcej o cookies). Korzystanie z serwisu bez
zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one
zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo
samodzielnie dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących
przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień
własnej przeglądarki internetowej lub urządzenia końcowego, z
którego Państwo obecnie korzystacie. Klikając "akceptuj" lub korzystając dalej z serwisu, wyrażają Państwo zgodę na politykę prywatności i cookiesAdministratora serwisu.